My Life In Germany

Direktlänk till inlägg 16 mars 2011

Då va praktiken på IKEA igång! =)

Av Malin Helmker - 16 mars 2011 18:55

Då var dt dags för praktiken! I söndags kändes dt jätte pirrigt, sov inte många timmar natten till måndagen. Åkte vid 8-tiden härifrån Bilk och mötte upp Matilda som också ska göra sin praktik på samma IKEA på S-bahn till Reisholz. Strax före 9 klev vi jätte nervösa in på personalavdelningen och mötte upp vår handledare som sedan visade runt oss lite och prova ut kläder + skor. Sedan gick vi och åt lite flurre tsm med några på personalavdelningen innan vi började jobba ;) För min del blir dt på Glas och Porslin avdelningen och för Matilda på kommunikation och inredning (precis som Elin gör på IKEA i Kaarst).







Första dagen kändes faktiskt jätte bra. Glas och Porslin avdelningen är en relativt liten avdelningen men nog av saker att göra ändå! Hjälpa kunder, plocka upp varor, flytta på pallar, gå till lageret och slänga skräp, sortera, registrera varor som ska slängas, göra nya prislappar m.m m.m Så jag lär få fullt upp, får se om jag blir kvar på samma avdelning hela tiden. Klart att dt känns lite svårt nu i början med språket och innan man lär sig vad allt är och heter, hehe vet inte riktigt alltid om jag svarar rätt på kundernas frågor ;)







Första intrycket har iaf varit bra! Jag tror att dt kmr gå prima. Jobbar dessutom med snälla och förstående människor som har full förståelse att dt kan vara svårt med vissa saker för mig som praktikant från Sverige. Men jag tkr ändå att dessa tre dagar har funkat bra :) Jobbar bra tider med, mellan 09.30 till 17.30, utan lön men får gratis mat + fika. Förutom jag och Matilda jobbar dt dessutom en till svensk på personalavdelningen, en jätte trevlig kille från skåne tror jag. Lite Swedish power!


  

Min übersnygga IKEA-tröja! ;)







Imorrn har vi praktik och på fredag är dt skola. Under praktiken får vi även andra uppg. att lämna in till skolan under tiden, till på fredag ska vi hunnit skriva 1 sida loggbok på tyska, ajja inga problem för en numera rutinerad bloggare som jag ;) Nu laddar jag även inför prisutdelningen i Borås på lördag =) Det blir en snabbvisit i Sverige. Åker tidigt på lördag morgon och tillbaka till Düsseldorf på söndagkväll. Hinner tyvärr inte åka förbi Öret, ngt men kmr ju hem till påsk! Känns lite konsigt att inte varit i Sverige på nästan 9v! Men dt ska bli jätte kul :) Åka till vintern igen, här är dt jätte härligt just nu, 20 grader igår. Jag hoppas bara på att min förkyldning som jag har just nu blir bättre tills dess!







I lördags gjorde jag och Elin en roadtrip i Düsseldorf! Vi åkte bl.a till Universitetet och till stadsdelen Zoo!

  

Här var dt lite lustigt, ena sidan Autobahn och på andra sidan inte alls långt ifrån såg vi ett tält vid en sjö!

   

Kaffe och bulle paus på IKEA! 

    


Idag tänker jag mkt på en viss person, nämnligen min mormor som idag skulle fylla 90 år som tyvärr gick bort strax efter jul förra året 27/12. Allt gick jätte fort, men hon var gammal. Minnena från mormor kmr alltid finnas där. Hon älskade djur och framförallt katterna! Några av kattungarna från både A och B-kullen fick hon faktiskt träffa, och dt älskade hon! Och ngt som hon också älskade var sång och musik. Strax innan jag åkte ner hit till Düsseldorf fick jag äran att sjunga solo på hennes begravning, "Tears In Heaven" och "Hallelujah"..

 

Häromdagen hittade jag en jättefin verision av "Hallelujah" på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=QgBmcmoRifk nedan följer texten..






I heard there was a secret chord
That David played and it pleased the Lord
But you don't really care for music, do you?
It goes like this, the fourth, the fifth, the minor fall, the major lift, the baffled king composing Hallelujah
 


Hallelujah..


Your faith was strong but you needed proof, you saw her bathing on the roof, her beauty in the moonlight overthrew you
She tied you to a kitchen chair, she broke your throne, she cut your hair, and from your lips she drew the Hallelujah

Hallelujah..

 


Maybe I have been here before, I know this room; I have walked this floor, I used to live alone before I knew you
I've seen your flag on the marble arch, love is not a victory march, it's a cold and its a broken Hallelujah

 

Hallelujah..

 


There was a time you let me know whats really going on below, but now you never show it to me, do you? (and)
Remember when I moved in you; the holy dark was moving too, and every breath we drew was Hallelujah

 

Hallelujah..

 
Maybe there's a God above, and all I ever learned from love was how to shoot at someone who outdrew you
And its not a cry you can hear at night, its not somebody who's seen the light, its a cold and its a broken Hallelujah

 

Hallelujah
Hallelujah
Hallelujah
  Hallelujah..

 



Vila i frid mormor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Helmker - 8 maj 2011 21:55

Det har blivit så otroligt grönt i Ddorf!      Floragarten   Kolla skillnaderna!   Rheinprommenaden i Februari     ..ett par månader senare i Maj    Mediahafen i februari Mediahafen i maj   Och tillslut vårt kära Bachstr...

Av Malin Helmker - 8 maj 2011 11:38

Ja sommaren har verkligen landat på riktigt här i Düsseldorf, nu under helgen har dt varit uppmot 30 graders värme! über ;)   Jag och Elin förra helgen på Königsallé :)       Nu har jag inte bloggat på över två veckor men för att sammanfatta ...

Av Malin Helmker - 21 april 2011 07:42

Nu har jag verkligen blivit urusel på att blogga, men jag får skylla på mina arbetstider. Kommer först hem vid halv sju tiden och då vill man även försöka hinna göra andra saker innan man går och lägger sig igen ;)   I förra inlägget som jag skre...

Av Malin Helmker - 8 april 2011 07:53

Guten morgen & Heej alla bloggläsare!   Idag är jag uppe riktigt tidigt trots av vi börjar sent idag, men kände ändå att jag ville blogga lite innan helgen eftersom jag åker till Sverige idag! =D   Nu vet jag att dt varit en evighet sedan jag...

Av Malin Helmker - 29 mars 2011 23:21

Solen fortsätter att skina över Düsseldorf, forfarande mellan 15-20 grader varje dag! Så härligt kan ni tro =)   Egentligen borde jag inte blogga så här sent, men kunde inte bara låta bli! Imorrn ska jag nämnligen åka till praktiken lite tidigare...

Presentation


Malin (19 år), från Örebro men bor och pluggar tillfälligt i Düsseldorf!

Jag är en kattgalen tjej som föder upp burmor under stamnamnet S*Golden High's =)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards