My Life In Germany

Direktlänk till inlägg 8 mars 2011

HELAUU! Jebuddelt, Jebaggert & Jebutzt

Av Malin Helmker - 8 mars 2011 08:29

Helauu, helauu!!

Wir jebuddelt, jebaggert & jebutzt, som man säger här ;)

Carneval har varit helt crazy! och nu är den över, men dt har varit toppen att fått uppleva altsammans! Och naturligtvis har kameran vart med hela tiden =)


I söndags var jag ute och festade nästan precis hela dagen! På dagen var det ett karnevaltåg i Neuss som jag och Linn (som jordgubbe och katt) åkte och kollade på tsm med hennes pojkvän och hans kompisar :) Nåja,,så mkt av själva tåget såg vi inte hehe ;) , hela Neuss va proppat med folk och alla som va på stan va utklädda och de flesta med ölflaskor i handen såklart! Tror jag aldrig börjat festat så tidigt sedan studenten, och på ef.m gick vi in på en nattklubb i stan :) Det kändes jätte konstigt för mig att en nattklubb kunde vara så full redan på ef.m, men som sagt här är dt helt crazy i karnevaltiderna! Vi va även inne på en pub intill som va minst lika packad. Sedan på kvällen var dt dags att åka hemmåt eftersom vi bjudit in hela klassen + några till på förfest hos oss! Men som tur va var Elin & Mats hemma när de första kom ;)


 

  

Det va kul att så många kom! nästan hela vår grupp och några från andra gruppen samt några av våra mitbewohners, hehe även en f.d mitbewohner hittade hit med sina kompisar, ahh så kan dt gå :)


PARTYBILDER FRÅN BACHSTRASSE!

  

        

Igår va vi lite trötta som ni kanske förstår, egentligen hade vi tänkt att åka till Köln och se deras karnevaltåg men vi kom upp lite försent..men vi hade första parkett på tåget här i Düsseldorf som gick utanför fönstet! Och tåget här är ändå minst lika stort som dt i Köln. Så vi kikade lite på dt, men inte på hela tåget som egentligen håller på i över 4 timmar! =)


Den första vagnen rullade in på Bachstrasse redan på f.m!           

Sen fylldes gatan så småningom!!

     

De flesta klädde ut sig som sagt, och karnevalens kanske mest udda utstyrseln ser ni här! Haltestelle =D Busshållplats ;)

Mannen med dt långa namnet, Karl-Theodor Maria Nikolaus Johann Jacob Philipp Franz Joseph Sylvester Freiherr von und zu Guttenberg, numera f.d politiker, avgick förra veckan efter att erkänt att han plagierat sitt doktorsarbete          

Som sagt har dt varit toppen att få uppleva karnevalen! En fest där alla är med och firar, gammal som ung! Superkul! Det som många kanske undrar över är kanske var för man firar karneval? Jo det har med fastan att göra, och i de katolska delarna av Tyskland som Rheinområdet (te.x Köln & Düsseldorf) firar man karneval innan fastan, så alltså infallen karnevalen olika för varje år.Jag hörde att dt för ett par år sedan började redan i januari, burrr! Karnevalen i år har verkligen varit lyckad, sol och värme alla dagar! Så har dt tydligen inte varit på många år, då vi hade tur att få uppleva karnevalen när den är som mest. Något som går att likna med Sverige är att man äter "Berliner" en slags bulle som kan liknas med våra semlor som jag faktiskt vet att ni där hemma äter idag som har med fastetiden att göra! =)


I lördags tog vi dt faktiskt lugnt mitt i firandet, jag passade på att titta på "MELLO" 2:a chansen fårn Sundsvall på webben. Fick sånna minnen själv från förra året då jag och Mikaela va på direktsändningen på Conventum Arena i Örebro. Det va verkligen en toppen kväll, kan inte fatta att dt är ett år sedan! Vilket fall som helst tyckte jag att rätt låtar gick vidare, The Moniker- Oh my god och Sara Varga- Spring för livet. Två helt olika låtar men värda vinnare! Tyckte faktiskt att dt va ett starkt startfält, dt va svårt att tippa vilka som skulle gå vidare. Är lite av en balladälskare faktiskt, Linda Pritschards powerballad "Alive" var riktigt mäktig, tror faktiskt att låten skulle kunna gå rikitgt långt på ESC. Jag trodde faktiskt att Loreen och Lovegenaration skulle gå längre, men låtarna kändes lite som man hört dem förrut...


Hehe för er som också tittade och såg klippet från min nya "hemstad" Düsseldorf kan jag GARANTERA att dt inte ser ut som dt som visades ;) Klippet är nog inte filmat härifrån iaf ...!


Imorrn börjar skolan igen, men nu är dt bara 3 dagar kvar och sedan börjar vi praktiken på måndag! Det har verkligen gått fort, och nu är dt bara mindre än 2v kvar till prisutdelningen i Borås =D Ska bli überkul!


  

Titta vad jag har fått idag! Vi fick faktiskt varsin eftersom förutom semmeldagen även är internationella kvinnodagen! =) Vi får se om dt blir några semlor för oss idag, kanske är något för tyskarna att smaka? ;)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Helmker - 8 maj 2011 21:55

Det har blivit så otroligt grönt i Ddorf!      Floragarten   Kolla skillnaderna!   Rheinprommenaden i Februari     ..ett par månader senare i Maj    Mediahafen i februari Mediahafen i maj   Och tillslut vårt kära Bachstr...

Av Malin Helmker - 8 maj 2011 11:38

Ja sommaren har verkligen landat på riktigt här i Düsseldorf, nu under helgen har dt varit uppmot 30 graders värme! über ;)   Jag och Elin förra helgen på Königsallé :)       Nu har jag inte bloggat på över två veckor men för att sammanfatta ...

Av Malin Helmker - 21 april 2011 07:42

Nu har jag verkligen blivit urusel på att blogga, men jag får skylla på mina arbetstider. Kommer först hem vid halv sju tiden och då vill man även försöka hinna göra andra saker innan man går och lägger sig igen ;)   I förra inlägget som jag skre...

Av Malin Helmker - 8 april 2011 07:53

Guten morgen & Heej alla bloggläsare!   Idag är jag uppe riktigt tidigt trots av vi börjar sent idag, men kände ändå att jag ville blogga lite innan helgen eftersom jag åker till Sverige idag! =D   Nu vet jag att dt varit en evighet sedan jag...

Av Malin Helmker - 29 mars 2011 23:21

Solen fortsätter att skina över Düsseldorf, forfarande mellan 15-20 grader varje dag! Så härligt kan ni tro =)   Egentligen borde jag inte blogga så här sent, men kunde inte bara låta bli! Imorrn ska jag nämnligen åka till praktiken lite tidigare...

Presentation


Malin (19 år), från Örebro men bor och pluggar tillfälligt i Düsseldorf!

Jag är en kattgalen tjej som föder upp burmor under stamnamnet S*Golden High's =)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards