My Life In Germany

Direktlänk till inlägg 2 februari 2011

Flyttdag!

Av Malin Helmker - 2 februari 2011 00:12

Då var dt äntligen dags idag för flytt! Vi gick upp tidigt för att packa ner det sista och städa ur rummet, vilket gick fort! Det mesta hade vi redan nedpackat, och dammsuga kunde vi inte göra eftersom dt gick en propp i vårt rum på morgonen, så dt blev till att sopa upp lite ist. Holger kunde man inte riktigt lita på att han kom i tid, först skulle han komma 9.30, sen 10.00, sen 10.30 och till sisst dök han iaf upp vid 11.00 Jag hann iaf gå till banken och betala in hyran m.m som också tog lite tid men dt fixade sig.

  

Sen blev dt åter en skräckfärd till Düsseldorf ;) Stackars Elin blev typ mosad av min största väska som låg i baksätet när han rejsade i svängarna. Men vi är ändå tacksamma över att han kunde komma och hämta oss, dt hade nog inte gått att ta med sig så mkt som vi hade på bussen och s-bahn. Runt halv 12 anlände vi Bachstasse 149 i Fridrischstadt! Här är dt så fint och nära till precis allt! Vi bor mitt i smeten kan man säga. Det tar bara drygt en kvart att gå till skolan här ifrån. Vi behöver bara gå upp för en tvärgata så kommer vi direkt upp till Königsallé som är Düsseldorfs kanske mest kända shoppinggata.


Det dumma var att Elin inte fick några nycklar! Så dåligt av han som hyrde innan att inte lämnat kvar dem, så nu måste han skicka dem ist =/ Vi hann bara ställa in väskorna innan det va dags att gå till skolan, och idag var dt inte vilken dag som helst utan Bewerbungstrainung med Klaus Galow. Klaus föreläste om vad vi bör tänka på och förebereda oss inför vår första träff ute på praktikplatserna m.m vilket va jätte intressant! Vi fick massa tips om hur en interju går till, vad som är skillnaden mellan arbetsinterjuer här och i Sverige, vad vi ska fråga om och vad vi absolut inte ska fråga om. Så nu hoppas jag att jag är riktigt förberedd på min träff ute på IKEA Reisholz på måndag!


Efter skolan fick vi hemlängtan och åkte ut till Kaarst igen, hehe Bara skoja med er! Men vi åkte faktist ut till IKEA i Kaarst för att köpa lite nödvändigheter till våra rum! Så dt blev lite lampor, kuddar, dörrmatta, ljus m.m (bilder kommer). Det går jätte smidigt att åka ut till IKEA i Kaarst härifrån med S-bahn eftersom IKEA har en egen station, så Elin får dt skönt sen när hon ska ut på praktik där sen. För min del blir dt mer krångligare att ta mig till IKEA i Reisholz eftersom man måste ta både u-bahn lr s-bahn + buss dit ut. Men vilket fall så blev vi nöjda med inköpen i Kaarst, visste ni att dt är det minsta IKEA varuhuset i hela Tyskland? Mkt stort för att vara dt minsta!


Kvällen fortsatte vi med att inreda våra rum! Och sen blev har vi tagit en öl tsm med två tjejor här på vårt nya WG! 2 goa och glada svenskar faktiskt, jätte kul! =) Vi hade så fullt upp med att prata att vi glömde bort våra pizzor som vi hade i ugnen, hehe ;) Vi hann även träffa en annan tysk kille och vi lär träffa de andra snart med! Vi är 10 st som bor här, från alla världens hörn typ. Tyskar såklart, Canada, Slovakien, Spanien och så blev dt lite Swedish power, 4 st!


Det känns som vi hann med rätt mkt idag! Imorrn har vi sovmorron =) Skönt!

Vi hoppas bara att Elin kan får sina nycklar imorrn eftersom han som hyrde hennes rum innan inte lämnat kvar dem och skulle ist skicka dem via expessposten imorrn, best for him!


Det känns lite konstigt att sova ensam inatt, men har ju bara Elin en våning över :) Ifall dt skulle komma ngt spöke lr ngt ;)


/Malin


  

Wiee, snart flyttdags!!

    

  

MIN NYA SUITE! MED BLÅA GARDINER! AWESOME! =)

 

Lite Shopping @ IKEA

  

Örebro bingo! Millencolin, Pennybridge Pioneers! will be in Köln 14/4!

förövrigt är dt mkt konseter och spelningar här runt i området, speciellt i Köln.

  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Helmker - 8 maj 2011 21:55

Det har blivit så otroligt grönt i Ddorf!      Floragarten   Kolla skillnaderna!   Rheinprommenaden i Februari     ..ett par månader senare i Maj    Mediahafen i februari Mediahafen i maj   Och tillslut vårt kära Bachstr...

Av Malin Helmker - 8 maj 2011 11:38

Ja sommaren har verkligen landat på riktigt här i Düsseldorf, nu under helgen har dt varit uppmot 30 graders värme! über ;)   Jag och Elin förra helgen på Königsallé :)       Nu har jag inte bloggat på över två veckor men för att sammanfatta ...

Av Malin Helmker - 21 april 2011 07:42

Nu har jag verkligen blivit urusel på att blogga, men jag får skylla på mina arbetstider. Kommer först hem vid halv sju tiden och då vill man även försöka hinna göra andra saker innan man går och lägger sig igen ;)   I förra inlägget som jag skre...

Av Malin Helmker - 8 april 2011 07:53

Guten morgen & Heej alla bloggläsare!   Idag är jag uppe riktigt tidigt trots av vi börjar sent idag, men kände ändå att jag ville blogga lite innan helgen eftersom jag åker till Sverige idag! =D   Nu vet jag att dt varit en evighet sedan jag...

Av Malin Helmker - 29 mars 2011 23:21

Solen fortsätter att skina över Düsseldorf, forfarande mellan 15-20 grader varje dag! Så härligt kan ni tro =)   Egentligen borde jag inte blogga så här sent, men kunde inte bara låta bli! Imorrn ska jag nämnligen åka till praktiken lite tidigare...

Presentation


Malin (19 år), från Örebro men bor och pluggar tillfälligt i Düsseldorf!

Jag är en kattgalen tjej som föder upp burmor under stamnamnet S*Golden High's =)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards