My Life In Germany

Direktlänk till inlägg 14 februari 2011

Noch ein Wochenende vorbei, men fylld av Shopping,Party & Catshow!

Av Malin Helmker - 14 februari 2011 21:37

Helt sjukt, denna helg har verkligen bara svept förbi! Jag har haft fullt upp hela tiden och inte hunnit bloggat sedan i torsdags, så dt blir ett extra lååångt idag på alla hjärtans dag! =)


I fredags gjorte vi lite homemakeover och målade om en av Elins väggar lila, dt blev über fint! Efter några timmars målande i fredags kväll och ett par timmar på lördag f.m blev vi klara! I lördags hade vi fullspeckat proggram hela dagen, först gick jag och simmade på morgonen, sen målade vi klart rummet för att sedan shoppa lite i Altstadt och på Königs Allé på ef.m, återigen gjorde jag lite fynd på H&M, bl.a ett par sköna jeans, en skjorta och ett par solbrillor (dt behövs här). Efter det gjorde vi en quikshop på Real eftersom vi skulle hem till Gabbi på kvällen och äta middag tsm med de andra tjejorna och sen gå ut! =) Vi va nog alla överens om att laga tacos! har saknat  dt, men dt va jag inte ensam om. Här verkar dt inte vara lika populärt, tyskarna tkr tydligen att dt är för dyrt, varför vet jag inte?! Lite majs,sallad,tomater och köttfärs?  Vilket fall som helst var dt helt über! Vi hade en riktig swedish night, till maten såg vi på melodifestivalen från gbg på nätet, lite kul ;) Efter dt förade vi lite och åkte sedan ut till Mediahafen för att gå till nattklubben 3001, kan varmt rekomendera att ni går dit om ni är i Düsseldorf! Superkul, så gott som alla joinade på dit! Där träffade vi även några tyskar som känner våra svenska roomies :) Dt blev dancing all night long, vi kom hem ngn gång vid 4-tiden, inte välplanerat från min sida efter som jag skulle upp och åka med tåget till Coesfeld där jag skulle besöka och göra repotage på en WCF-utställning (kattutställning) till min klubbtidning Kattögat.


Men jag försov mig bara lite och hann med 11-tåget från HBF. Tåget gick smidigt, ett byte och vid 13:tiden var jag på plats i Coesfeld. Som tur var låg utställningshallen inte långt bort ifrån stationen så dt gick fort att gå dit. Jag har aldrig besökt en WCF-utställning förrut, och för er som inte är så insatta är jag medlem i kattförbundet SVERAK som FIFe anslutet, så jag har bara ställt ut på FIFe utställningar. Så detta var liet extra spännande för mig, dessutom var dt ju en tysk utställning vilket gör dt ännu mer exotiskt! Förra året var jag på en utställning i Tyskland, och även fast den var en FIFe utställning skiljde sig dt lite. WCF verkar vara större och mer etablerat i Tyskland än var dt är i Sverige där vi har det WCF-anslutna förbundet Independent som inte arrangerar så mkt utställningar i Sverige som FIFe gör. Som jag förstått det hela är WCF ganska stort i Norge med. WCF skiljer sig lite från "våra" utställningar, man har fler raser godkända och inom vissa raser fler färgvarianter.


Utställningen var relativt liten, ca 130 katter var på plats bägge dagarna på utställningarna i Sverige är dt snittet antal katter på en utställning ca 300-400. Denna utställning var lite speciell, dt hölls två specialer. På lördagen för perser/exotic och på söndagen för Ragdolls, så dt var många sånna på plats såklart ;) Som burmauppfödare var dt tur att jag var där igår eftersom dt inte va några alls på lördagen. 13 stycken totalt i färgerna seal (brun),choklad,röd,blåsköldpadd,brunsköldpadd,rödsilver och brunsköldpaddsilver, brunsköldpaddsilver smoke och bruntickad. Silvervarianterna är inte godkända inom FIFe. Även fast jag själv är själv medlem i Purebred Burmesecat Alliance som är en motståndare till bl.a silver på burma, vilket jag verkligen också stödjer var dt ändå intressant att se dem "live" eftersom jag bara sett dem på kort innan. Typen på dessa var inte den bästa heller, men därimot fanns dt några som var riktigt snygga. Bl.a en röd stor hane från Holland som blev BOB korthår igår.


Det va intressant att gå runt och prata med andra burmauppfödare, och jag fick t.o.m passa på att gosa lite med ett par kissar, det behövdes kan jag säga efter 1 månad som kattlös :) Det var verkligen värt besväret att åka dit, kul att träffa folk med samma intresse. Många va jätte trevliga, en burmauppfödare såg t.o.m till att jag fick en gratis katalog hihi ;) Som student är allt gratis gött!


Intressant att just besöka utställningar från andra förbund, senare i vår planerar jag även att åka på en TICA utställning. I april ska dt tydligen vara en WCF-utställning ganska nära Düsseldorf där dt är burmspecial, kanske kan vara värt att åka och titta på. Som sagt så skiljer sig utställningarna lite grann, bl.a så kan man ställa ut kattungar från 10 veckor, makes no sence to me?! Sedan i själva tävlingsmomenten är dt så att utställarna inte vet om deras katter är BIV lr NOM (tävlar vidare till BIS) utan dt får de först veta när panelen (finalen) börjar. Bl.a dt och mkt mer, blir en låång artikel med massor av bilder till tidningen tror jag iaf!


På utställningen passade jag även på att köpa hem lite leksaker till kissarna hemma. Leksakerna som de säljer i Tyskland är oftast av bra kvalitét så dt gäller att passa på ;) 


...Från en utställning till en annan, i Göteborg igår höll GRK ringutställning med TOP 5 finaler, där ställdes nämnligen Zimbas "lilla" son SE*Jaktfjällan's Andor Emanuel ut och kom 3:a i TOP 5 juniorer! Super Grattis Andor och matte Gunilla! Jätte kul :) På utställningen ställdes även min "egna" Manxfavorit Louise ut och blev BIS-kastrathona och BIS-kastrat totalt & BIS-veteran! =D


Kom sedan hem med tåget till Düsseldorf vid 19-tiden, och gulliga Elin hade gjort middag när jag kom tillbaka! =D Lax och potäter, Tack gumman <3, du är bäst! Igår var dt även en väldigt speciell dag för en annan tjej som fyllde 20! GRATTIS MIKAELA, Hoppas du fick en toppen fin dag!! =D


Idag blev jag sååå glad, fick 2 brev på f.m Ett brev med papper från SVERAK, bl.a min supébiljett! och ett alla hjärtanskort, gissa om jag blev glad?! =) Ikväll har vi varit och simmat och imorrn ska vi åka med klassen till Teekanne, bl.a gör de tepåsar där tror jag, så dt ska bli kul. Efter dt planerar vi att kolla på carnevaldräkter  ;) = über!


Hoppas ni alla haft en über alla <3 dag!

Massa Kramar!

Malin


      

på tåget dit var jag även duktig och pluggade lite!


@ WCF CATSHOW

  

  

Jag tsm med en rödsilver burmahona      

En bruntickad burmaflicka

 

Blåsköldpadd dam, NOM junior 

brunsköldpadd bäbis, BIS 3-6 mån

   

Singapuraflicka   

   

Röd burmahane, BIS-vuxen hane och BOB korthår

  

Alla BOB-katter, TOTALEN vann en vit perser

  

Middag och utgång med tjejorna! =D

 

Erica vid spisen ;)

   

Amanda och Matilda

       

UTGÅNG PÅ 3001!

  

titta vad jag hittade på vägen hem :)

   

HOME MAKEOVER @ Elins place!

       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Helmker - 8 maj 2011 21:55

Det har blivit så otroligt grönt i Ddorf!      Floragarten   Kolla skillnaderna!   Rheinprommenaden i Februari     ..ett par månader senare i Maj    Mediahafen i februari Mediahafen i maj   Och tillslut vårt kära Bachstr...

Av Malin Helmker - 8 maj 2011 11:38

Ja sommaren har verkligen landat på riktigt här i Düsseldorf, nu under helgen har dt varit uppmot 30 graders värme! über ;)   Jag och Elin förra helgen på Königsallé :)       Nu har jag inte bloggat på över två veckor men för att sammanfatta ...

Av Malin Helmker - 21 april 2011 07:42

Nu har jag verkligen blivit urusel på att blogga, men jag får skylla på mina arbetstider. Kommer först hem vid halv sju tiden och då vill man även försöka hinna göra andra saker innan man går och lägger sig igen ;)   I förra inlägget som jag skre...

Av Malin Helmker - 8 april 2011 07:53

Guten morgen & Heej alla bloggläsare!   Idag är jag uppe riktigt tidigt trots av vi börjar sent idag, men kände ändå att jag ville blogga lite innan helgen eftersom jag åker till Sverige idag! =D   Nu vet jag att dt varit en evighet sedan jag...

Av Malin Helmker - 29 mars 2011 23:21

Solen fortsätter att skina över Düsseldorf, forfarande mellan 15-20 grader varje dag! Så härligt kan ni tro =)   Egentligen borde jag inte blogga så här sent, men kunde inte bara låta bli! Imorrn ska jag nämnligen åka till praktiken lite tidigare...

Presentation


Malin (19 år), från Örebro men bor och pluggar tillfälligt i Düsseldorf!

Jag är en kattgalen tjej som föder upp burmor under stamnamnet S*Golden High's =)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards