My Life In Germany

Alla inlägg den 27 januari 2011

Av Malin Helmker - 27 januari 2011 21:47

Det finns naturligtvis sämre dagar i ens liv och idag är en av dessa för mig. Dagen började bra först med att segtåget från Neuss in till stan stannande typ 5 min på varje station innan Düsseldorf. Uschh, lokaltrafiken här är helt crazy. Massor med folk på allt vi åker med, spelar ingen roll om dt är S-bahn,U-bahn,buss lr spårvagn.I tisdags när vi tog spårvagnen gick dt knappt att stänga dörrarna, kanske borde man ta efter Kina och Japan har anställda på tågstationerna bara för att putta in folk på tågen? Nja lr bara sätta in fler avgångar..


Förutom att jag har haft ständig huvudvärk hela dagen var dt dessutom extra jobbig lektion idag, massor av viktig grammatik som vi måste kunna inför nästa vecka då vi ska skriva ett personligt brev till våra praktikplatser. Åhh, varför måste tysk grammatik vara så svår? och dt värsta är att tillskillnad från engelskan där man hör om ngt låter bra lr inte är tyskan dt motsatta. Tex. Det låter ju lika bra om man säger den,dem,einer,einen,einem osv. This makes me crazy! Uschh, så mkt energi dt tar av en att gå igenom dessa verb i presens,präteritum och perfekt,prepositioner med lr utan zu före infinitiv, oregelbunda och regelbunda verb m.m m.m m.m


Ajja nu ska jag inte bara gnälla, bara man vill så lär man sig. Imorrn får jag ta nya tag med lektionen med Stehan, på hans lektioner för övrigt är dt Frau Helmker och för Elins del Frau Malmqvist som gäller, hehe dt känns som vi är ett gäng pensionärer som sitter där ;)


Idag har vi faktiskt lagat riktigt god och näringsrik mat. Till flurre blev dt havregrynsgröt och till kvällsmat pasta med denna gång hemmagjord köttfärssås! :) Idag har vi dessutom lyckats göra läxorna hemma utan att gå in på FB, en bra början iaf.


I helgen planerar vi att utforska nattlivet lite mer och dt kanske blir så att vi får tillgång till vårt nya WG i helgen! Helt über asså ;) Ser även fram emot helgens kattutställning på hemmaplan, ska ringa en sista gång imorrn och göra mitt sista "pepptalk" med Alexia och Lina! Och dt bästaste av allt är att jag inte behöver vänta i timmar på rapporter eftersom att kattklubben kmr publicera resultat fortlöpande under hela helgen och dessutom ha livesändning från panelerna! =D Ja bättre kan dt inte bli ;)


//Malin


Eftersom dt snart är utställningshelg, så passar dt bra med lite kattbilder idag!


Alexia, mitt hjärta!  Egenuppfödning från min första kull! 2 år och fortfarande bäbis!

  

Burmahög! Zimba (brun),Lina (lilasköldpadd) och Alicia (blå)


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Malin (19 år), från Örebro men bor och pluggar tillfälligt i Düsseldorf!

Jag är en kattgalen tjej som föder upp burmor under stamnamnet S*Golden High's =)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards